Faktid, mida sa küüslaugust ei teadnud!

Seekord võtan taaskord teemaks ühe täiesti naturaalse toiduaine, mis võib äärmiselt odava hinna juures omada tuntavat kasulikku mõju nii parema tervise kui ka füüsise saavutamisel.

Mis on Küüslauk?

Tegemist on juba tuhandeid aastaid inimkasutuses olnud taimega, mida on kasutatud nii toidu valmistamisel kui ka meditsiinis. Kasutust leidis ta näiteks nii iidses Egiptuses, Vanas Roomas ning ka Hiinas. Läbi aegade on küüslauku kasutatud erinevates rahvameditsiinides praktiliselt kõikide haiguste raviks. Samuti tunnustati tema kasulikku mõju vastupidavusele ning seetõttu võis teda leida näiteks Egiptuse püramiidide ehitajate menüüst.

Tema imelist mõju tervisele tunnustati ka viimaste sajandite vältel, kus kasutust leidis ta näiteks gripirohuna, ravina tüüfuse, koolera ja düsanteeria vastu ning samuti leidis tunnustust tema antibakteriaalne mõju. Teises maailmasõjas kasutati küüslauku antibiootikumina ning antiseptikuna sepsise ja gangreeni vastu.

Tänapäeval on küüslaugu kasulikud mõjud selgemini teada, kuid jätkuvalt mitmekülgsed.

Küüslaugu kasulike mõjude hulgas on näiteks toime parandada veresoonkonna tervist ja kaitsta südamehaiguste eest, vähendada kolesterooli ja vererõhu taset, parandada füüsilist ja seksuaalset võimekust, aidata immuunsüsteemi tööd, võidelda vähkhaiguste vastu, põletada rasvamassi ning pikendada isegi eluiga.

Kahtlemata on tegemist väga võimeka taimega.

Kust tuleb mõju?

Küüslauk sisaldab rohkem kui 200 erinevat keemilist ainet. Üks tähtsaim neist on molekul nimega alliin. Kui toorest küüslauku purustada, siis saame me sellest allitsiini ja muid ühendeid. Kuna allitsiin on ebastabiilne, siis tekib lühikese ajaga veel mitmeid väävliühendeid. Paljud neist vastutavad küüslaugu erinevate kasulike mõjude eest ning samuti tuleb neist ka küüslaugu eriline lõhn.

Siinkohal tuleks tähele panna mõnda asja. Nimelt tekivad paljud kasulikud ühendid alles siis, kui küüslauk purustada. Siinkohal võib seda teha mitut moodi, sobilik on ka lihtsalt küüslaugu puruks närimine. Lisaks peaks silmas pidama, et kui küüslauku kuumutada, näiteks seda keetes või mikrouunis soojendades, muutub paljude kasulike ühendite teke võimatuks.

Seda arvesse võttes peaks küüslauku tarbima purustatud kujul ning võimaluse korral pigem kuumutamata. Samas lühiajaline, juba eelnevalt purustatud küüslaugu kuumutamine, üldjuhul väga oluliselt kasulike ainete hulka ei mõjuta.

Doosid ja ohud?

Soovituslikud kogused kasulike mõjude saamiseks algavad kuskil 5 grammist küüslaugust päevas, mis praktikas tähendab 1-2 küüslaugu küüne tarbimist päevas. Tugevama mõju jaoks võib tarbida ka rohkem ning suuremate koguste puhul võiks jagada kogused päeva peale laiali.

Kuna küüslauk ei mõju paastuvale kehale ja tühjale kõhule just kõige paremini, võiks teda tarbida koos einetega.

Kahjuks on täheldatud küüslaugu puhul ka mürgituse võimalikkust. Ohutuks maksimaalseks koguseks peetakse 250mg/kg kehakaalu kohta.

Ehk:

70kg kaaluv inimene võib ohutult tarbida umbes 17.5g päevas

Arvestades, et üks küüslaugu küüs on umbes 2-4g, siis tähendab, et praktikas on ohutu doos siiski päris suur ning üldjuhul näpuga järge ajama ei pea.

Kuna küüslaugu toime tervisele on niivõrd mitmekülgne, siis võib täheldada ka tema mõju teatud ravimite toimele. Kui te tarvitate mõne haiguse raviks tugevaid rohtusid, siis tasuks arstiga konsulteerida ning uurida, kas küüslaugu tarvitamine suuremas koguses on ohutu või mitte.
Küüslauk tervis

Üldjuhul on küüslaugu tarbimine hästi talutav, eriti kui seda tarbitakse maitselisana toidus. 

Siiski võib negatiivseks pidada küüslaugu tugevat lõhna, mis tihti püsib ka pikemat aega peale tema tarbimist. Lisaks on täheldatud, et liigne küüslaugu tarvitamine võib mõnel juhul põhjustada kõrvetisi. Tugevat lõhna ning ka kõrvetisi aitab vältida näiteks piima joomine küüslaugurikaste einete kõrvale.

Küüslauku müüakse ka toidulisandite vormis, näiteks õlide, pulbrite ja kapslitena. Kuigi küüslauguõli on üldjuhul sobilik toode, on tema mürgisuse ohtlikkus natukene kõrgem, kui värskel, tervel küüslaugul ning seetõttu võiks teda tarvitada veidi väiksemates kogustes. Pulbrid on lisanditest ühed parimad valikud, kuna neis säilivad enamus kasulikest ainetest. Kapslites on kasutuses enamasti taimeõli ning kontsentraat, mis on saadud pikemate töötlusprotsesside käigus. Paljud kasulikud ühendid on kaduma läinud, kuigi teisest küljest on väidetavalt tekkinud mõned teised head omadused.

 

Kokkuvõte

Pole kahtlustki, et kõikidest naturaalsetest toiduainetest on küüslauk üks kõige võimekamaid. Tema kasuks räägib kasvõi see, et juba mitmed iidsed tsivilisatsioonid suutsid tuvastada tema kasulikku mõju tervisele ning kasutust on ta leidnud tuhandeid aastaid, iidsetest aegadest kuni tänapäevani välja.

Kuna tema mõju on niivõrd mitmekülgne, on ta suurepärane aine, mida tarbida üldise hea tervise nimel ka profülaktika mõttes. Võimalikud mõjud rasvapõletusele on kindlasti meie lehekülje lugejatele mõnusaks boonuseks, mis annab veelgi põhjust seda suurepärast taime tarbida.

Holger, Kaalustalla.ee treener ja blogija